Loch Vostok - V - The Doctrine Decoded

Review door op 20/09/2012

97

Loch Vostok - V - The Doctrine DecodedStel je dit even voor: er verschijnt in je inbox een mailtje van Loch Vostok, een voor jou onbekende band met een link naar hun nieuwste plaat, V - The Doctrine Decoded. In het begeleidend schrijven wordt de band omschreven als een mix van het avant-gardisme van Cynic, de progressiveit van Dream Theater, de zwartmetalen slagbatterij van Emperor, de thrash metal van Forbidden, de cultpersonaliteit van Voivod, de pure kracht van Agent Steel en de melodische death metal van Soilwork. Je vraagt je af hoe dit zou moeten klinken en begint met enige argwaan naar het album te luisteren...

Wel, vanaf dat moment, die eerste noten, kwam er op mij een tsunami af waarbij deze van Banda Aceh in 2004 slechts een rimpel in een plasje water voorstelt. U leest het relaas van een nieuw geboren fan van de Zweedse band Loch Vostok.

Terwijl ik zo diep mogelijk onder mijn hoofdtelefoon kruip, en de rest van de wereld rondom mij verdwijnt, luister ik verder naar V - The Doctrine Decoded. De intense complexiteit van de nummers gebiedt mij om een eerste, ietwat oppervlakkige luistersessie te houden. Onder de tonen van knallers als Syndrome Of Self en Twilight Of The Dogs verdiep ik mij in de achtergrondinformatie die ik links en rechts bij elkaar sprokkel over Loch Vostok. Daarbij gaan we terug in de tijd naar het begin van dit millennium. Loch Vostok onstaat uit de assen van de progressieve metalband Mayadome. Drummer Teddy Möller hield het voor bekeken bij deze band en besloot daarom de stekker er uit te trekken. Om het echt helemaal over een andere boeg te gooien stapt hij over van drum naar gitarist/vocalist. Na enkele leden- en labelwissels, vier platen (waaronder het zeer positief bekritiseerde Dystopium) en talloze optredens (met King Diamond en Therion, to name a few...) begint de band een meer volwassen vorm te krijgen. Slechts een jaar na hun vierde plaat Dystopium komen ze dus nu met V- The Doctrine Decoded.

Het album neemt je een uur lang mee op een intense rit langsheen originele riffs en solo's. Drummer Lawrence Dinamarca geeft het allerbeste van zichzelf en hoort vanaf nu thuis in het rijtje allergrootsten (Mike Portnoy, Dave Lombardo, Mikkey Dee...). Het geheel wordt knap aangevuld met soundscapes uit de synthesizer van Fredrik Klingwall. Daarbij denk je aan soundtracks van science-fiction toppers als Blade Runner of Sunshine.

Er treedt tijdens het beluisteren nergens een gevoel van leemte op. Er wordt op tijd afgewisseld van tempo en zangstijl. Er komen op korte tijd een breed scala aan genre-stijlen voorbij, dit is wat het geheel zo boeiend maakt.

Voor wie de heren aan het werk wil zien: ze vertrekken binnenkort op tour samen met Isahns pupillen Leprous. Kijk naar hun tourschema beschikbaar op de website van de band.

Huidige line-up:

• Teddy M√∂ller – vocals/guitar