In This Moment - Blood

Review door op 07/09/2012

56

Leuk hé, bands die zo nodig met hun sound moeten experimenteren? Natuurlijk zijn er genoeg bands waarbij het goed heeft uitgepakt, maar of dit ook het geval is voor In This Moment valt nog te bezien. Het Amerikaanse ex-metalcoregezelschap rondom zangeres Maria Brink is namelijk voor zijn vierde album Blood een richting ingeslagen, die zachtjes gezegd voor enige verdeeldheid zal zorgen. Zo zijn de melodieuze riffs en solo's grotendeels verdwenen, en vervangen door een kille numetalsound met lichte elektronische invloeden.

Er zijn momenten waarop deze nieuwe stijl erg goed werkt. Als voorbeeld nemen we de titelsong er even bij. Het nummer heeft een onheilspellende sfeer, en de elektronica die erin verwerkt zit is erg vet. Sterkste punt is echter de veelzijdige zang van frontvrouw Maria Brink. Het contrast kan haast niet groter. In het begin klinkt ze als een hulpeloos meisje, maar als we eenmaal bij het refrein aan komen, dan breekt de hel los. Haar mooie typische zangstem gaat dan ineens over in hysterisch schreeuwen en brullen. Het is niet vreemd dat dit nummer gekozen is als eerste single, want het is met afstand het sterkste stukje muziek op Blood. Het is agressief, maar tegelijkertijd ook erg catchy. Andere nummers die een zelfde soort aanpak hebben zijn You're Gonna Listen, Comanache en Burn. Ook deze drie zijn net als het titelnummer erg goed, en zitten vul met furie.

Het resterende materiaal daarentegen is een en al slappe hap. Songs als Adrenalize en Whore hebben nog wel catchy zanglijnen, maar komen erg gepolijst over aangezien er haast geen spatje agressie in te vinden is. Het lijkt wel een regelrechte sollicitatie richting de (metal/hardrock) radio, zo glad is het geworden. De brute uithalen die altijd synoniem stonden voor In This Moment zijn opeens ver weg. Het is bijna alleen maar cleane zang wat de klok slaat, en dat terwijl de afwisseling in zang juist de troefkaart van de band was. Nu is het allemaal zo voorspelbaar en gepolijst, dat het gewoon niet meer leuk is, met als dieptepunt het slaapverwekende 11:11. Wat Blood nodig heeft is (meer) agressie, of tenminste een beetje melodisch gitaarwerk, want die statische riffs ben ik ook al spuugzat. Gauw maar weer even Beatiful Tragedy opzetten, die plaat had tenminste nog ballen.

Score: 56 / 100
In This Moment - Blood