Seventh Wonder - The Great Escape

Review door op 12/07/2012

• Zang
  • Samenspel Bandleden
  • Concept Nummer
  • Geen Slechte Punten

Nadat ik het vorige Seventh Wonder album Mercy Falls zo goed had beoordeeld, was de verwachting voor dit album bij mij zeer hoog. Dit keer kiest Seventh Wonder namelijk niet voor een concept plaat maar voor een concept nummer van ruim een half uur. Dit nummer is gebasseerd op het gedicht Aniara van de Zweedse dichter Harry Martinson. Het verhaal verteld een tragisch avontuur van een ruimteschip die naar mars is vertrokken.

Het album opent met Wiseman, dit nummer vormt een inleiding op het nummer The Great Escape van een half uur. In dit nummer hoor je al meteen dat Seventh Wonder weer is gegroeid in het kunnen van alle bandleden. Het nummer heeft een catchie refrein en zoals op alle andere platen geniaal samenspel van de muziekanten. Hetzelfde geld ook voor de rest van het album. Seventh Wonder’s eigen geluid vormt de songs en ze hebben ook nieuwe elementen toegevoegd in de muziek. Bijvoorbeeld halverwege de solo van het nummer The King of Whitewater komt een viool om de hoek zetten. Iets wat dus erg onverwacht komt maar wel erg veel toevoegt aan het nummer.

Dan zijn we eindelijk aangebroken bij het nummer waar het hele album om draait. The Great Escape. Het nummer is opgedeeld in verschillende hoofdstukken die geniaal bij elkaar gebonden zijn door muziek en tekst. Dit is By Far het beste nummer dat Seventh Wonder ooit geschreven heeft. Het bevat een balade hoofdstuk maar ook lekkere harde en snelle progressieve stukken. Alles bij mekaar klokt dit nummer dus iets meer dan een half uur, ondanks dat dit lang is vervelen de luisteraars zich geen moment. Het nummer veranderd steeds en houd je in zijn greep. Helemaal als je ook aandachtig naar de prachtige teksten van Tommy zit te luisteren.

Uiteindelijk als het laatste gitaarakkoord is weggevaagd blijf je achter met het idee dat dit album zeer geniaal is maar niet net zo geniaal als het vorige album Mercy Falls. Daarom geef ik deze ook weer een riskante score. Ietsje lager dan de voorganger, gewoonweg omdat hij net iets minder pakt dat Mercy Falls.

98/100

Tracklist:

1. "Wiseman" - 5:42