Stratovarius - Nemesis

Review door op 10/02/2013

76

De Finse powermetalformatie Stratovarius brengt binnenkort Nemesis uit, maar in deze harde economische tijden is het altijd fijn om te weten of een aankoop de moeite waard is. Nou, Nemesis is geen slechte plaat. Baanbrekend is het album niet, maar het slaagt er wel in om je aandacht bij te houden en zelfs om je vinger de repeatknop te laten zoeken.

Nemesis staat garant voor een portie stevige symphonic power metal, met een duidelijk aanwezig keyboards. Dat is al meteen te merken in opener Abandon, waar je naast symfonische elementen in de intro ook een keyboardsolo hebt, en even later (in Unbreakable en Halcyon Days) krijg je haast poppy elektrodeuntjes over je metal heen. Nu valt dit allemaal wel te smaken - als je geen afkeer van toetsen hebt.

Maar dit is natuurlijk een metalplaat, en de metal op deze plaat zit wel goed. Power metal met een stevig randje en een zeker meesleepgehalte. De kans dat je aan het eind van een nummer meezingt in het refrein is niet onbestaande, luister maar eens naar Castles in the Air. Naast de symfonie van de toetsen heb je ook nog enkele stukken met koorzang die op hun eigen manier bijdragen aan een epische toets in de muziek, al worden deze spaarzaam gebruikt. En ook de leadzang is niet mis. Een hoge uithaal wordt niet geschuwd maar is eerder uitzondering dan regel. Zanger Timo Kotipelto beschikt over een toonvaste stem en meer heb je niet nodig als vocalist.

Wat ik wel betreur is dat ook dit powermetalalbum niet ontsnapt aan een overbodige ballade: If the Story Is Over. Soms vraag ik me af of labels van bands eisen dat ze een ballade maken... Ik weet mij zelden overtuigd van (semi)akoustische nummers met teksten over liefdesverdriet, en dat is hier niet anders. Gelukkig staan er nog tien nummers op de plaat waarbij de gitaar wel in de stekker mag gestoken worden bij aanvang van het lied.

Stratovarius - Nemesis:

Score: 76 / 100
Stratovarius - Nemesis