Mortillery - Origin of Extinction

Review door op 26/02/2013

96

Thrash metal met hardcore- en punkinvloeden uit de Bay Area van Canada ! Het debuut Murder Death Kill van Mortillery uit 2011werd uitgebracht via een underground platenlabel. In 2012 tekenden ze bij Napalm Records en vervolgens werden deze drie mannen en twee vrouwen losgelaten op de hele wereld. Tijdens het openingsnummer Battle March zat ik te wachten op de vocalen van frontlady Cara McCutchen maar dit gebeurde niet. Deze intro kan je best beschouwen als verwittiging van wat je hierna te wachten staat en dat is pure en onversneden trash metal aan een hels tempo, veel ritmewisselingen, snelle gitaarriffs, dubbele basdrums, rauwe vrouwelijke vocalen, agressie, teksten over maatschappelijke vraagstukken en smaad aan de leiders, vaak met behulp van beschuldigende taal zoals in F.O.A.D. (Fuck Off And Die) met een welgemeende "fuck" op het einde. Het enige melodieuze op deze cd en het begin van No Way Out doet aan Judas Priest en Iron Maiden denken tot de zangeres invalt. Je kan haar het best vergelijken met een kruising van Angela Gossow van Arch Enemy en Jill Janus van Huntress maar dan met meer afwisselingen in de zanglijnen. Haar gruntende screams en hoge uithalen zorgen voor een ideale mix tussen zang en muziek. In de snelle nummers F.O.A.D., Maniac, The Hunter's Lair hoor je dan andere invloeden zoals Exodus, Exciter, Annahilator, Venom, Flotsam & Jetsam, Metallica (uit de beginperiode) en Anthrax. Zoveel power, zoveel agressie, wat een sound, wat een zangeres en wat een plezier om deze cd te mogen beluisteren en reviewen. Ik hoop deze groep binnenkort aan het werk te kunnen zien en horen op één of ander festival of in een zaal. Deze cd komt ongetwijfeld in mijn top 10 van dit jaar te staan.

Tracklist :

1. Battle March
  2. No Way Out