Krossbreed - The Art of Suffering

Review door op 07/03/2013

70

Krossbreed is aan zijn tweede creatie toe met The Art of Suffering. Ze haalden al een bescheiden succes in eigen land en is ook bekend door een van zijn bandleden die enige jaren terug aan The Block moet hebben deelgenomen. Dat even terzijde want eigenlijk is deze review een √©rg moeilijke bevalling geworden. Ik heb lang moeten mediteren alvorens ik een gefundeerde mening over The Art of Suffering kon neerpennen.

Krossbreed speelt thrash metal met een groovende en licht moderne inslag. Denk maar aan Pantera en later Sepultura. Op zich is daar niks mis mee, zeker als je tijdens de uitvoering even gedurfd uit de hoek komt met wat klassieke instrumenten. Jawel, u leest het goed: Krossbreed heeft strijkers in enkele composities ingewerkt. Altijd leuk als de band even buiten het hokje durft denken. Als de kunde van de muzikanten dan ook in orde is, zoals op The Art of Suffering, heb je me mee.

Toch is dit album niet al peis en vree. De negatieve punten hebben net ervoor gezorgd dat ik lang heb moeten wikken en wegen. Dit album kent twee minpunten. We beginnen met de meest 'opvallende' en die is te vinden in de zang. Op zich heeft Krossbreed geen slechte zanger. Het probleem zit in de afwisseling 'thrashy' vocals en cleane vocals. De cleane vocals vind ik stukken minder sterk en halen de feel uit de nummers. Die cleane vocals zijn gedurfd maar niet geslaagd. Enkel de thrashy vocals zouden al een wereld van verschil gegeven hebben. Tweede probleem ligt in de composities. Deze moderne thrash hangt me net iets te veel rond het midtempo en ik mis echte uitbarstingen of hoogtepunten. Ik heb hier en daar te veel last van het 'warm-noch-koud' gevoel.

Op zich een degelijke moderne thrashplaat met een paar gedurfdere elementjes en muzikanten die weten wat ze doen. Strijkers: geslaagd, cleane vocals minder. Ook mis ik echte uitschieters die ook wat verstikt worden door de overheersende midtempo.

Eigen Beheer
Kopen: Koop dit album bij Metalzone
Score: 70 / 100