Hate - Solarflesh

Review door op 15/01/2013

85

Polen staat al een tijdlang bekend om het leveren van extreme metal van degelijke kwalteit. Denk maar aan BehemothVaderDies Irae en Hellveto. Ook de black/deathband Hate levert kwaliteit, ook al gaat het soms nogal gevaarlijk dicht bij Behemoth-worship. De vorige plaat Erebos kon ik alvast erg smaken en het oudere werk was ook niet mis. De nieuwe heet Solarflesh en moet alvast niet onderdoen voor de voorgangers.

Het album begint direct met een figuurlijke big bang want de intro Watchful Eye of Doom zet al onmiddellijk sfeer van formaat. Het is een combinatie van Poolse gezangen, dreigende gitaren en ambient. Onmiddellijk is de toon gezet en het album laat je niet meer los tot Mesmerized uitklinkt. De sfeer en opbouwen zijn van hoog niveau en interessant. Je vliegt van razende momenten naar meeslepende, introverte passages. Het is als een interessante en leuke rollercoasterrit. Je krijgt niet direct een 'aha'-gevoel of een 'been there, seen that'-gevoel. Bovendien zorgt de messcherpe productie ervoor dat je alvast niet kan struikelen over een blok ruis. Deze moderne sound zal ervoor zorgen dat dit album niet alleen voor de verstokte black/death-liefhebbers is. Hoe scherp de productie ook, toch zitten er een paar héél kleine schoonheidsfoutjes in dit album qua sound, aan jullie om ze eruit te vissen.

De bandleden van Hate weten alvast hoe ze een deftig nummer in mekaar zetten: snelle passages worden afgewisseld met tragere stukken, instrumentale stukken of sfeervolle stukkenstukjes (zoals nog meer gezangen en akoustisch-aandoende gitaren). Is dit dan een soft album? Zeker niet, de hele tijd blaast dit album gezellig door. Hier en daar is er een knipoogje richting de exotische invloeden van Behemoth, maar Hate heeft volgens mij een meer hamerende sound dan eerstgenoemde. Eigenlijk is Hate op dit album weer gevallen voor de eeuwige kritiek op deze band: er zit wel weer heel wat Behemoth-achtige elementen in (alhoewel beide bands nauwelijks in leeftijd schelen). Ik zou zeggen: you love it or you hate it. Het is muggenziften bij zo'n sterk album... inderdaad, maar het mag even aangehaald worden, ook al speel ik hier dan even voor advocaat van de duivel.

Tracklist Solarflesh:

1. Watchful Eye of Doom
  2. Eternal Might