Avantasia - The Mystery Of Time

Review door op 05/03/2013

89

Metal meets classic in de fantasiewereld Avantasia van Tobias Sammet (Edguy). Bereid je voor op een episch verhaal met Tobias in een heldenrol, langs een rustig kabbelend beekje van sereniteit, rust en voldoening om dan plots in wilde en onstuimige rivieren terecht te komen met heel wat intriges, onverwachte wendingen, boeiende personages (gastmuzikanten) en meeslepende muziek dankzij het German Film Orchestra Babelsberg (Metropolis, Dr. Mabuse, The Blue Angel en Rammstein).

Aangezien dit all-stars-project hier onlangs in de spotlights heeft gestaan kan ik wat dieper ingaan op de nummers. De getalenteerde zanger en songwriter neemt ons vanaf de eerste symfonische noten op Spectres mee in een verhaal uit een spookjesboek op jacht naar een spook of een andere verschijning. The Watchmakers' Dream gaat over de droom van een horlogemaker. Een heerlijke blend van de warme en hoge vocalen van Tobias met de rauwere van Joe Lynn Turner (ex-Rainbow, ex-Deep Purple en ex-Yngwie Malmsteen), een schitterende gitaarsolo van Arjen Anthony Lucassen (Ayreon, Vengeance en ex-Stream Of Passion) en een middenstuk dat aan Deep Purple doet denken. Op het rustigere Black Orchid hoor je de uit duizend zangers herkenbare vocalen van Biff Byford (Saxon) en het kenmerkende gitaarspel van Bruce Kullick (ex-Kiss en ex-Meat Loaf). Op Where Clock Hands Freeze hoor je de hoge en lange uithalen van Michael Kiske (ex-Helloween, Place Vendome en Unisonic) en Oliver Hartmann (At Vance) op gitaar. Hoog, hoger en hoogst. Deze superlatieven zijn van toepasselijk op de vocalen van Tobias, Amanda Somerville (Trillium) en Cloudy Yang (backing vocals) op Sleepwalking, tevens het meest commerci√ęle nummer. Ik hoor graag wat meer contrast tussen zangers maar laat mij ook maar slaapwandelen in de regen in dit gezelschap. Savior In The Clockwork is het langste nummer met als gastzangers Joe Lynn Turner, Biff Byford en Michael Kiske. Over contrasten en meesterlijke melodie√ęn gesproken ! Invoke The Machine werd niet voor niets als lyricvideo vrijgegeven want dit nummer met Ronnie Atkins (Pretty Maids) is voor mij √©√©n van de vele hoogtepunten. De stemmen van Tobias en Ronnie gaan heel goed samen en vullen elkaar aan. What's Left Of Me is een ballade in samenzang met Eric Martin (Mr. Big). Wat een evenwicht tussen de vocalen. Op Dweller In A Dream hoor je terug Michael Kiske, Oliver Hartmann en veel synthesizer. Op de meezinger The Great Mystery hoor je naast Joe Lynn Turner, Biff Byford ook Bob Catley (Magnum) en het gitaarwerk van Bruce Kullick.

Het handgetekend artwork is een kunstwerkje van dé fantasie kunstenaar Rodney Matthews (Magnum, Thin Lizzy, Asia en Nazareth) en dat volledig de lading dekt : Tobias als tovenaar ! De bezetting waarmee op 12 april voor de eerste keer op Belgische bodem opgetreden wordt op het Power, Prog & Metalfestival in Mons werd reeds bekend gemaakt via deze site. En waarom ook niet op Night Of The Proms samen met het symfonisch orkest Il Novecento onder leiding van Robert Groslot.

Nuclear Blast
Kopen: Koop dit album bij Metalzone
Score: 89 / 100