Interview met Skálmöld - Episode II: Börn Loka, kinderliedjes en tours

Eerder dit jaar verscheen Börn Loka (review), het tweede album van de IJslandse band Skálmöld. Amper een jaar na de wereldwijde release van het debuut Baldur (review) en mijn eerste interview met zanger/gitarist Björgvin kreeg ik het aanbod om opnieuw een interview te doen. De nieuwe plaat bleek een dankbaar onderwerp voor nieuwe vragen, en de antwoorden van de IJslander lees je hier.

Skálmöld - logo

Hallo Skálmöld! Zou je jezelf even willen voorstellen aan onze lezers?

Ik ben Björgvin Sigurðsson, zanger en gitarist bij de IJslandse metalband Skálmöld.

Börn Loka is nu zo'n twee weken geleden gereleaset. Hoe zijn de reacties op het album? En komen ze overeen met jullie mening?

Tot nu toe zijn de reacties erg goed, zowel van fans als van critici. De reviews die ik al heb gelezen zijn erg goed, en afgaande op de e-mails en commentaren die we krijgen van de fans, vinden zij het echt goed. En de band zelf is gelukkig met het resultaat. We zijn het er allemaal over eens dat dit album beter is dan Baldur. Het duurt misschien wat langer om erin te komen, maar alles bijeen genomen is dit een sterkere release.

Zoals ik het zie is Börn Loka een album dat minstens even goed is als Baldur, maar met een ander karakter: de riffs en melodiën zijn minder voor de hand liggend (maar nog steeds geweldig). Ik hou in het bijzonder van de solo in Miðgarðsormur - alsof ik naar een nummer van Metallica of Slayer luister! Hoe is het album aan deze sound geraakt?

Toen we Baldur opnamen, bestond Skálmöld nog maar acht, negen maanden. We hadden nog nooit live gespeeld en wisten eerlijk gezegd niet hoe het zou eindigen eens we het album hadden opgenomen. Deze keer waren we veel zelfzekerder op alle gebieden, zij het individuele prestaties, het schrijven of de sound. We zijn een betere band dan toen we Baldur maakten, en ik denk dat dit toont op Börn Loka.
Wat betreft de riff/solo in Miðgarðsormur... We voelden gewoon dat we de zaken eens dooreen moesten schudden op dit punt in de song. En recht naar deze old school thrashriff gaan na het opbouwen van een midtempo groove was net wat dit nummer nodig had. Het houdt de dingen interessant.


Skálmöld - Narfi

Hoe zijn jullie begonnen met Börn Loka? Hebben jullie het album op dezelfde manier aangepakt als Baldur, of hebben jullie een verschillende aanpak gebruikt?

Het was dezelfde aanpak. Snæbjörn, onze tekstschrijver, kwam af met het concept en stelde enkel richtlijnen op voor de hele plot en iedere song. Nadien moesten we enkel nog tien nummers bedenken die zouden passen bij de atmosfeer die hij had gecreëerd met dit verhaal. Drag-and-drop in feite. En net zoals de vorige keer droegen we allemaal bij aan het schrijven en de meeste liedjes werden gecomponeerd op de vloer in de repetitiekamer. Iemand brengt een idee aan, soms slechts één riff, en we nemen dat dan op. En we zijn niet bang om ideeën naar de vuilbak te verwijzen als we ze niet vinden passen.

Tijdens de periode van de opnames werd een foto van een grote steen in de studio online gezet. Wat doet die daar?

Die was daar ook tijdens de opnames van Baldur. Þráinn, onze leadgitarist, had gesproken over hoe cool het zijn om een enorm rotsblok te hebben om zijn voet op te zetten terwijl hij zijn solo's zou opnemen. Flex Árnason, onze producer, is helemaal voor het creëren van een zekere atmosfeer in de studio terwijl hij aan het opnemen is, en dus was hij direct voor het idee gewonnen. Op een dag belde hij mij vlak voordat Þráinn zijn solo's ging opnemen en vertelde me dat we een ritje zouden maken om dat grootst mogelijke steen te vinden die in zijn Yaris zou passen. We eindigden met het vinden van deze perfecte rots, maar die was zo verdomd zwaar. Ik weet nog steeds niet hoe hij paste in de koffer van Flex' auto. En hoe we hem de trappen op en de studio in hebben gekregen gaat mijn verstand te boven. Maar het werkte en ik ben er zeker van dat Þráinn zijn prestaties heeft kunnen maximaliseren tijdens het opnameproces. Flex gaat voor deze kleine dingen. Om de ervaring van de opnames in iets speciaals te transformeren.

Skálmöld - Rock in studio
Þráinn in actie

Je hebt enkele artiesten te gast op het album (Edda Tegeder, Flex Árnason en PJ Buchan). Wie zijn zij, en hoe zijn zij op het album terecht gekomen?

Flex is onze producer en eveneens onze geluidsman op tour. Hij heeft onze beide albums opgenomen, gemixt en gemasterd, en was bij ons op zo goed als iedere show die we ooit hebben gespeeld. PJ is een klassieke zanger en een goede vriend van Gunnar (Ben, toetstenist). Ze hebben wat bijdragen geleverd op onze beide platen, gewoon om wat aan vullen op onze clean zang, gaatjes op te vullen in de opnames die we zelf niet geheel konden vullen. En het is wel een beetje gek dat ik PJ nog nooit heb ontmoet, ik zou niet weten hoe hij eruit ziet.
En dan over Edda. Zij is de zanger/gitarist van de IJslandse band Angist. Dat zijn goede vrienden van ons en we hebben al wat shows samen gespeeld hier in IJsland. We hadden iemand nodig om als Hel te zingen op het album, en Edda's naam kwam direct bovendrijven. Ze was er meer dan geschikt voor en we kunnen niet blijer zijn met het resultaat. Het stukje in de song, Hel, stuurt nog steeds rillingen langs mijn ruggengraat. Uitstekende prestatie!

Hoe zijn de muziek en het verhaal geëvolueerd? Zijn ze tezamen ontwikkeld, of was het ene gecreëerd en volgde het andere?

Net zoals met Baldur werd het verhaal geschreven voordat we aan de muziek begonnen. Snæbjörn kwam af met een verhaal, schreef de ruwe lijnen van de plot neer en verdeelde het geheel in tien hoofdstukken. Daarna startten we met de muziek. Maar toen bleek Snæbjörn niet volledig tevreden met zijn concept en pende een nieuw verhaal neer. Tegen dan hadden we al wat muziek geschreven dus moesten we enkele kleine aanpassingen doorvoeren om vervolgens voort te kunnen gaan. Maar toen veranderde Snæbjörn weeral van gedachten, en hij kwam uit bij een combinatie van de vorige twee concepten. En ik ben blij dat hij dat heeft gedaan: het is zoveel sterker dan de voorgaande versies. En ik geloof dat de muziek er ook bij gebaat was, het deed ons grondiger kijken naar wat we al hadden, liet ons sommige stukken veranderen en herschrijven. Het maakte het gehele plaatje, concept en muziek, veel sterker.

Het verhaal van Börn Loka is gebaseerd op de IJslandse mythologie, maar hoeveel daarvan is jullie eigen creatieve input geweest?

Het is een origineel verhaal door Snæbjörn van begin tot eind. Maar wat Snæbjörn heeft gedaan met Börn Loka was het nemen van oude verhalen over deze wezens (de monsterlijke kinderen van de god Loki) en ze vermengen met zijn eigen vertelsel. Hilmar levert dezelfde gevechten tegen sommige van Loki's kinderen als de goden in de oude verhalen, en het lot van zijn zuster Brynhildur is hetzelfde als dat van Loki in Ragnarök (het Germaanse equivalent van de Apocalyps). Het is een opwindende kijk op het onderwerp en het maakt het concept zoveel sterker en epischer.

Aan het eind blijkt dat Odinn altijd al Loki was ("Odinn heitir Loki"), dat hij - zoals je al zei - Brynhildur veroordeelde tot het lot dat hem te wachten stond, en schenkt hij Hilmar onsterfelijkheid. Waarom heeft hij Hilmar en zijn zuster er zo ingeluisd?

Wel, het is aan Snæbjörn  om die vraag ten volle te beantwoorden. Hilmars onsterfelijkheid in een straf. Hilmar moet eeuwig blijven leven met het schuld en de verantwoordelijkheid voor het eeuwige leven vol ondenkbare pijn en lijden van zijn zus. Snæbjörn  heeft gehint dat broer en zus van belang kunnen zijn voor Loki in de toekomst en deel uitmaken van een groter plaatje. Misschien schrijft hij meer over hen in de toekomst, want Snæbjörn  is een schrijver en heeft heel wat neergepend in de afgelopen jaren, allerhande materiaal in feite en het zou kunnen dat we het verhaal nog niet volledig hebben gehoord. Loki kan hen ook in de val hebben gelokt om de rest van de mensen in Miðgarður (de wereld van de mens in de Germaanse mythologie) een boodschap te sturen. Dat ze niet blindelings moeten vertrouwen, want dat doen alleen dwazen, en dat hun eigen ambities en arrogantie hen niet mag leiden. Er zijn ook hints op het album terug te vinden dat Hilmar in feite de zoon van Loki zou zijn. Maar ik ben er niet zeker van, om je de waarheid te vertellen. Je zal het Snæbjörn moeten vragen.

De twee hoofdrolspelers in het verhaal zijn Brynhildur en Hilmar Baldursson. Is dit een verwijzing naar de Baldur van het debuut? En is er een link met Baldur de gitarist?

Nog iets wat Snæbjörn  niet ten volle heeft beantwoord, haha. Maar, nee. Op ons eerste album zijn Baldurs kinderen allemaal gedood dus het kan nauwelijks dat Hilmar en Brynhildur van zijn bloed zijn. Baldur de gitarist is Snæbjörns broer en heeft geen connectie met de Baldur op het album. Snæbjörn  wilde gewoon het hoofdpersonage naar zijn broer noemen. Dat is wat Snæbjörn  doet als hij schrijft: hij doopt zijn personages naar mensen die hem na aan het hart liggen. Hilmar is in feite de naam van mijn zoon, en omdat hij en ik hechte vrienden zijn sinds onze jeugd wilde hij het hoofdpersonage dit keer Hilmar noemen. En Þráinns moeder heette Brynhildur, dus daar heb je de zuster. Alle namen komen dus van mensen uit Snæbjörns omgeving.

De credits vermelden dat het album opgedragen is aan Brynhildur Thráinsdóttir. Wie was zij?

Brynhildur was Þráinns moeder. Zij is jammer genoeg vroegtijdig overleden. Ik had het geluk om haar te leren kennen toen ze er nog was. Ze was een geweldig persoon, een van de beste mensen die ik ooit heb ontmoet.

De bonussong van de gelimiteerde editie draagt de naam Eldur - Part 4 of the Millenium Songs. Waar is dat vandaan gekomen? En waar zijn delen 1, 2 en 3?

Dat nummer is een coversong. Het is geschreven door twee IJslandse componisten in het jaar 2000 en is speciaal voor kleuters geschreven. Het is een lied, onderverdeeld in vier stukken: Jörð/Aarde, Vatn/Water, Loft/Lucht en Eldur/Vuur. We hebben dit liedje opgenomen voor een documentaire over de vulkaanuitbarsting Eyjafjallajökull in 2010, die in de maak is. De producer nam contact met ons op in januari 2011 en vroeg ons of we dit stuk van het nummer wilden opnemen voor zijn documentaire.  Het is dus in feite een kinderliedje van twee minuten dat door ons herschreven werd en waarvoor we aan het eind van vorig jaar de studio zijn ingedoken. Moest iemand zich dus afvragen of hij ooit de andere drie stukken door Skálmöld gespeeld hoort, dan moet ik hem wellicht teleurstellen. Mensen die de IJslandse versie van Börn Loka hebben, hebben zich ook al afgevraagd waarom dit nummer niet op die release terug is te vinden, en dat is omdat we een overeenkomst hebben met de producer van de documentaire dat we het niet uitbrengen in IJsland. Het zal terug te vinden zijn op de soundtrack van de documentaire.

Het artwork dat de drie kinderen afbeeldt is een waar kunstwerk. Wie heeft het gemaakt, en waarom hebben jullie voor compleet andere stijl gekozen?

De cover is gewoonweg fantastisch. En het boekje is zelfs nog beter. Beiden werden verzorgd door Ásgeir Jón Ásgeirsson. Hij werkt als art director bij CCP, een IJslands bedrijf voor computerspelletjes. Zij runnen de EVE Online Game als je dat bekend voorkomt. We zijn met Ásgeir in contact gekomen voor een gemeenschappelijke vriend bij CCP, en ik ben echt blij dat dat gebeurd is. We konden niet gelukkiger zijn met het artwork. Het blaast je gewoon omver, een echt kunstwerk.

Skálmöld - Börn Loka album cover artwork
De kinderen van de god Loki: de wolf Fenrisúlfur; Hel, godin van de onderwereld en Miðgarðsormur, de zeeslang.

De eerste editie van het album is een gelimiteerde versie, en ik neem aan dat de tweede editie een reguliere jewelcase zonder bonussong zal worden. Maar hoeveel exemplaren zijn er van de eerste editie? En hoeveel kopieën van Baldur hebben jullie verkocht?

De tweede editie wordt een reguliere jewelcase zonder bonustrack. En betreffende het aantal exemplaren van de eerste editie, en het verkochte aantal... Ik heb werkelijk geen idee. Je zou het aan ons label moeten vragen.

Denk je dat er een vinylrelease van het album zal komen (met een vergrote versie van het artwork)?

Ja. Er zijn een vinylrelease van Börn Loka komen. Hopelijk met een grotere versie van de cover. Het zou duurder zijn om te maken, maar man, het zou er zo cool uitzien. We hopen om de vinyl klaar te hebben tegen januari/februari van volgend jaar.

Zijn er plannen om langs de Europese zomerfestivals te toeren (ik houd mijn vingers gekruist voor een show op Graspop Metal Meeting)? Of om een tour van clubs te doen?

Hopelijk beiden. Ons label is al gestart met het plannen van een Europese tour in 2013. En er zijn ook enkele voorbereidingen gaande voor het zomerfestivalseizoen. Ik hoop dat we zoveel data kunnen doen als mogelijk is. Wij zijn hongerig om naar buiten te komen en de nieuwe songs voor al jullie Europese heidenen te spelen. Graspop? We hebben tot nu toe nog maar één keer in België gespeeld en dat was een uitstekende show, dus ik hoop echt van wel. Het zou fantastisch zijn.

In een interview dat ik met jou had vorig jaar, vertelde je dat Napalm Records een optie heeft op het tweede en derde album. Is het nog te vroeg om al aan nummer drie te denken, of zijn er al ideeën voor dat album?

Er zijn nog maar een paar weken verstreken sinds Börn Loka gereleaset werd, dus het is nog een beetje te vroeg om al over onze volgende plaat te praten, denk ik. We hopen gewoon om dit album zo goed als we kunnen op te volgen. Hopelijk met veel tours.

Vorig jaar maakten jullie deel uit van de excellente line-up van Heidenfest 2011 (met Finntroll, Turisas, Arkona, Alestorm en Trollfest). Hoe was die tour, en hoe waren de andere bands?Heidenfest 2011 affiche line-up: Turisas, Finntroll, Arkona, Alestorm

Die tour was geweldig. Het was onze eerste en de kans om met die fantastische acts samen te spelen was een ongelooflijke ervaring. Gewoon het aspect van de tour was zo professioneel van de bands, de organisatoren en de crew. We hebben enkele goede vrienden in de andere bands en komen echt goed overeen met hen. We houden nog steeds contact met heel wat mensen van die concertreeks en hopelijk krijgen we de kans om die goede mensen snel weer te zien.

Ik zou graag afronden met wat andere vragen. Het is altijd interessant om te horen wat voor muziek muzikanten verkiezen, dus zou je me kunnen zeggen wat jouw favoriete bands en/of albums zijn? En beïnvloeden ze jouw manier van spelen?

Ik ben opgegroeid met Iron Maiden, Metallica en Slayer. En die bands presteren nog steeds goed (tenminste twee van hen) en staan hoog op mijn lijstje met favoriete bands. Maar ik ben vooral voor extreme muziek. Death en black metal. Ik ben ook te vinden voor punkrock. Maar om jullie enkele voorbeelden van mijn favoriete bands en albums te geven... Iron Maiden, Slayer (Seasons in the Abyss), Sepultura (Beneath the Remains), Dismember (Like an Ever Flowing Stream), Cradle of Filth (het oudere materiaal), Bad Religion, Enslaved, Melechesh, Gojia, Unleashed, Opeth. Dit is in geen bepaalde volgorde ofzo. En op geen enkele manier een volledige lijst van bands en albums, ik zou wellicht door kunnen blijven gaan.

2012 is een erg goed jaar geweest voor metal. Welke albums halen mogelijk jouw top 10?

Ik moet toegeven dat ik simpelweg de tijd niet heb gevonden om naar alle muziek te luisteren die ik wil beluisteren de laatste jaren. Mijn te-doenlijstje in verband met deze zaken blijft maar groeien. Maar ik ben erin geslaagd om enkele platen te draaien. Unleashed wordt steeds sterker, en Odalheim is een van de allerbeste albums uit diens carrière. De nieuwe van Enslaved, RIITIIR, is echt goed. Ook de nieuwe Gojira kicks some serious ass. Propagandhi heeft dit jaar een erg goed album uitgebracht, niet zo sterk als de voorgaande platen, maar nog steeds erg goed.
Ik moet mezelf er eens toe aanzetten om al die albums, die zich maar blijven opstapelen, eens te beluisteren. Ik heb zelfs nog enkele releases van 2011 die ik nog niet beluisterd heb.

De gelimiteerde editie van Börn Loka is verkrijgbaar met een logopatch. Ben jij een patchfan? En over het logo gesproken, wie heeft het gecreëerd?

Neen, ik ben niet echt een patchfan en ben het nooit geweest. Maar het is cool om een patch te hebben. Je bent geen echte metalband tot je een patch hebt, toch? Het logo werd ontworpen door een vriend van ons, Hallmar. Hij heeft ook het artwork voor Baldur gedaan. Toen we pas met Skálmöld startten, hebben we hem gecontacteerd en gevraagd of hij een logo voor onze band kon maken en dat is waar hij onmiddellijk mee afkwam. Hij vertelde ons dat hij het logo tekende terwijl hij op de pot zat! Maar ik weet niet hoeveel waarheid daarin zit.

En nu ben ik door mijn vragen heen! Van harte bedankt voor jouw tijd en antwoorden, en laat ons hopen dat we Skálmöld snel in België aan het werk kunnen zien.

Het was mijn plezier.
En zoals ik al eerder zei, we hopen echt dat we snel naar België komen. Het was zo'n feest de laatste keer. Skál!

Skálmöld - band 2012
Jón Geir Jóhansson (drums & vocals) - Baldur Ragnarsson (gitaar & vocal) - Snæbjörn Ragnarsson  (basgitaar & vocals) - Gunnar Ben (keyboards & vocals) - Björgvin Sigurðsson (gitaar & leadvocals) - Þráinn Árni Baldvinsson (gitaar & vocals)
Foto door Larus Sigurdarson

Interview Fiche

Band:
Band member:
Website:
review:

Reacties

afbeelding van feenah

Dit is alweer een TOP-interview. En als er zoiets bestaat zoals de mooiste cover van het jaar, komt Börn Loka wel heel dicht in de buurt. Alleen maar goed nieuws dat deze dus in een grotere versie gaat verschijnen!
afbeelding van Lord Lexy

Bedankt! Ikzelf ben vooral blij met wat Björgvin te vertellen had over de festivalplannen/wensen van de band: ik hoop echt dat Graspop Skálmöld op z'n affiche zet.